mazda
Závan minulosti
V roce 2006 slavíme 75 let výroby automobilů. Na této dlouhé cestě stálo několik významných milníků...
Dvacátá léta dvacátého století | Pan Jyujiro Matsuda zakládá v roce 1920 naši společnost pod názvem Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. |
Třicátá léta dvacátého století | V roce 1931 začíná výroba tříkolové dodávky Mazdago. První logo Mazdy se objevuje v roce 1934. Název byl odvozen od jména Ahura Mazda patřícímu starověkému bohu. Toto slovo rovněž silně připomíná jméno zakladatele. |
Šedesátá léta dvacátého století | V roce 1960 opouští výrobní pás náš první dvoudveřový osobní vůz Mazda R360 Coupe. Čtyřdveřová Mazda Carol se objevuje v roce 1962. V roce 1963 jsme vyrobili milióntý automobil. Náš první vůz s rotačním motorem, Mazda Cosmo Sports 110S, byla představena v roce 1967. Od té doby hrají Wankelovy motory v dějinách Mazdy důležitou roli. Ve stejném roce se ve velkém rozbíhá export do Evropy. |
Sedmdesátá léta dvacátého století | V roce 1970 začíná export do USA. V tomto desetiletí je na trh uvedeno hned několik nových modelů. Mezi těmi, jež pomohou upevnit naši dobrou pověst, je v roce 1977 Mazda Familia (323) a Mazda Capella (626). V roce 1972 sjíždí z výrobní linky automobil s pořadovým číslem 5 000 000. V příštím roce vzroste celkový objem exportu na 1 milion vozů. V roce 1975 debutuje slovní logo Mazda. |
Osmdesátá léta dvacátého století | V roce 1981 zakládáme společnost Mazda (North America), Inc. a zastoupení společnosti Mazda Motors pro Evropu. V roce 1984 jsme se přejmenovali na Mazda Motor Corporation. V dalším roce dosahuje naše celková produkce 10 milionů automobilů. Kolem roku 1986 bylo z tohoto objemu celkem 1,5 milionu vozů s rotačním motorem. V roce 1987 se celkový součet vyprodukovaných vozů zdvojnásobuje na 20 milionů. V roce 1985 je představena Mazda řady B, jeden z několika nových vozů. V roce 1989 se událo něco velmi významného. Na autosalonu v Chicagu poprvé představujeme Mazdu MX-5. |
Devadesátá léta dvacátého století | V roce 1991 vítězí vůz Mazda 787B ve 24hodinovém závodě v Le Mans. Jedná se o první vítězství japonského výrobce automobilů a zároveň jediné vítězství rotačního motoru. V roce 1992 přijímáme ekologickou chartu „Mazda Global Environmental Charter“. V roce 1994 se stáváme prvním japonským výrobcem automobilů vyhovujícím normě ISO 9002. V roce 1996 je to norma ISO 9001, nejvyšší dosažitelný standard. Opět jsme i zde mezi prvními japonskými značkami. V roce 1997 byla představena současná podoba loga. V roce 1999 vyjíždí na silnici půlmiliontá Mazda MX-5. |
Od roku 2000 | V roce 2002 byl ke ztělesnění podstaty naší značky vybrán slogan „Zoom-Zoom“. V roce 2003 se objevuje první výrobní verze Mazdy RX-8. Motor RENESIS tohoto vozu vyhrává v letech 2003 a 2004 v soutěži „Motor roku“. V roce 2004 jsme oslavili 25 let partnerství s firmou Ford. V roce 2005 byla představena zcela nová verze světově nejprodávanějšího roadsteru Mazda MX-5. Ve stejném roce jsme obnovili chartu „Mazda Global Environmental Charter“. Další informace o budoucnosti společnosti Mazda naleznete na webové adrese www.mazdamotorshows.com |